Wednesday, June 8, 2011

[Vesti] Politika : Ot­kri­ve­ni osta­ci rim­ske Do­ma­vi­je

Osta­ci naj­va­žni­jeg pri­vred­nog se­di­šta i naj­ve­ćeg rim­skog gra­da na Bal­ka­nu ot­kri­ve­ni u na­se­lju Do­nja Gra­di­na kod Sre­bre­ni­ce




Od na­šeg stal­nog do­pi­sni­ka
Ba­nja­lu­ka – Di­rek­tor Mu­ze­ja Sem­be­ri­ja iz Bi­je­lji­ne, ma­gi­star ar­he­o­lo­gi­je Mir­ko Ba­bić, po­tvr­dio je ju­če na­šem li­stu da su u na­se­lju Do­nja Gra­di­na, kod rud­ni­ka olo­va i cin­ka Sa­se u oko­li­ni Sre­bre­ni­ce, pro­na­đe­ni osta­ci rim­skog na­se­lja Do­ma­vi­ja, sta­rog 1.760 go­di­na. On je ka­zao da je do ovog ot­kri­ća do­šlo slu­čaj­no, pri­li­kom pro­šlo­go­di­šnjeg ko­pa­nja ka­na­la za se­o­ski vo­do­vod.
– Ko­pa­ju­ći ka­nal u dvo­ri­štu Še­fi­ka La­ti­fo­vi­ća i Živ­ka Mi­lo­va­no­vi­ća rad­ni­ci su ot­ko­pa­li ostat­ke zi­di­na, ka­men s nat­pi­som i ukle­sa­nom fi­gu­rom. O to­me su oba­ve­sti­li nad­le­žne, i mi smo, za­hva­lju­ju­ći fi­nan­sij­skoj po­dr­šci Vla­de Re­pu­bli­ke Srp­ske, po­če­li da is­tra­žu­je­mo ovaj lo­ka­li­tet. Za se­dam da­na ot­kri­li smo zi­di­ne pr­ve mo­nu­men­tal­ne gra­đe­vi­ne s ka­me­nim do­vrat­ni­ci­ma i rim­ski sar­ko­fag s re­ljef­nim nat­pi­som. U oko­li­ni smo na­i­šli i na ostat­ke sta­rih rim­skih pu­te­va – re­kao nam je Ba­bić.
On je pod­se­tio da je reč o mu­ni­ci­pi­ju­mu iz raz­do­blja oko 250. go­di­ne no­ve ere, ko­ji je na­stao u vre­me rim­ske di­na­sti­je Se­ve­ra. Do­ma­vi­ja je pod nji­ho­vom vla­da­vi­nom do­ži­ve­la pro­cvat i bi­la je pri­vred­no se­di­šte Pa­no­ni­je i Dal­ma­ci­je. Ona je bi­la je­dan od naj­va­žni­jih me­ta­lur­ških cen­ta­ra Rim­skog car­stva. Do­ma­vi­ja se br­zo raz­vi­ja­la zbog to­ga što se ov­de eks­plo­a­ti­sa­lo sre­bro, zla­to i dru­gi ple­me­ni­ti me­ta­li, ob­ja­snio je Ba­bić.
Naš sa­go­vor­nik je do­dao da je u to vre­me po­li­tič­ko se­di­šte Rim­skog car­stva bio Mu­ni­ci­pi­jum Mal­ve­si­ja­ti­jum, u Ske­la­ni­ma, či­je je ar­he­o­lo­ške ostat­ke ot­krio pre tri go­di­ne.
– Do­ma­vi­ja je bi­la naj­va­žni­je pri­vred­no se­di­šte i naj­ve­ći rim­ski grad na Bal­ka­nu. U nje­mu je ži­ve­lo od 30.000 do 50.000 lju­di. Ve­ći­na se ba­vi­la ru­dar­stvom, a rad­ni­ci su do­vo­đe­ni iz svih de­lo­va Rim­ske im­pe­ri­je. Ov­de je bi­lo oko 60 zla­ta­ra či­ji su se pro­iz­vo­di pro­da­va­li u Spli­tu, Du­brov­ni­ku, a bro­do­vi­ma su do­pre­ma­ni i u Rim – re­kao je Mir­ko Ba­bić.
– Naš cilj je da vra­ti­mo in­te­res na­uč­ne jav­no­sti za Do­ma­vi­ju, ko­ju su go­di­na­ma za­po­sta­vi­li ar­he­o­lo­zi. Na­ša na­me­ra je da ot­kri­ve­ne ostat­ke drev­nih ci­vi­li­za­ci­ja va­lo­ri­zu­je­mo i da ih pre­tvo­ri­mo u kul­tur­no-tu­ri­stič­ku po­nu­du Sem­be­ri­je i Pod­ri­nja. Zbog to­ga smo na­pra­vi­li Ar­he­o­lo­ški mu­zej u Ske­la­ni­ma i u nje­ga će­mo pre­ne­ti pred­me­te iz Do­ma­vi­je i Sa­sa – ot­kri­va Mir­ko Ba­bić.
Bo­ro Ma­rić
objavljeno: 08.06.2011

No comments:

Post a Comment